16 maj, 2006

Ola Ragnarsson

Vi fick en seger som jag inte kunde tro skulle vara möjlig i slutet av andra halvlek. På sedvanligt sett valde jag att se de sista 15 minuterna från spelargången (man ser mycket sämre där, vilket känns bra när det är spännande).

Jag har skrivit det här innan, ett bra lag ska ha tur och Nannes grabbar använde sig av den klyschan igår för att behålla tre poäng i Kalmar.

Kan dock säga att de Halmstad spelare som passerade i spelargången på väg till omklädningsrummet hade mycket tomma ansiktsuttryck. Den hemresan till Halmstad kan inte ha varit alltför munter. Det tog också lång tid för Janne Andersson att komma till den obligatoriska presskonferensen efter matchen. Orsaken är enkel, det är efter en sådan förlust en tränare måste ta sig tid att gjuta mod i sina spelare så att de inte använder duschslangen till något destruktivt.

Nanne gjorde något liknande efter vår bortamatch mot Elfsborg. Tog sig mycket god tid att prata med spelarna direkt efter matchen. Efter det har vi inte förlorat. Jag för min del stod och pratade med en mycket uppretad pressansvarig i Elfsborg som ville ha ut Nanne från omklädningsrummet till presskonferensen. Jag försökte vara diplomatisk och förkunna att Nanne kommer nog snart, vad Ola Ragnarsson sa till den pressansvarige passar sig inte i tryck på en blogg Givetvis fick vi kritik på detta, på det sk eftermötet som hålls efter varje match mellan en representanter för fotbollsförbundet, hemmalaget, bortalaget och polisen.

Men så är det med fotboll, man måste få ge tid åt såväl sorg som glädje. Därför kan det vara bra att tänka på det som Ola Ragnarsson har sagt och som faktiskt är lämpligt att skriva på en blogg

”Det är märkligt att en idrott som ska handla om glädje varnar en spelare som visar för mycket”

Detta sagt efter Djurgårdsmatchen då vi förlorade på tilläggs tid och med anledning av den varning som Djurgården fick efter målet. Stort perspektiv Ola, i den stunden…..