21 augusti, 2006

Kalmar-Färjestaden

Det är kul att bo i Kalmar nu. IKEA, nya arenan, Kinasatsningen, fotbollslaget i rött och en massa annan ny energi.

Jag tror att den region vi bor i behöver ett starkt Kalmar som visar vägen.

Förhoppningsvis smittar det av sig på andra områden i vår närhet.

Den pärla jag hoppas kan bli en hjälpmotor åt Kalmar är Färjestaden. En mer framåtinriktad kommunledning som inte bara gör utveckling när man blir tvingad till det skulle innebära ett lyft.

Färjestaden är Ölands naturligaste huvudort. Här behöver man satsa på en bra skola, ett levande kulturliv med en ny kulturskola i spetsen, en rejäl kommunal satsning på Ölandsfolkhögskola, bra boenden för alla åldrar, ett levande näringsliv och en tydlig ambition att bli en stad istället för ett samhälle.

Självklart ska Öland vara en kommun och dess centralort är Färjestaden.

3 Comments:

Blogger tomasrj said...

Det där är minerad mark. Jag tror inte på Färjestaden. Möjligen som mötesplats, men inte som parlamentarisk centralort eftersom det i så fall är närmare till Kalmar än till både Mörbylånga och Borgholm.

22 augusti, 2006 08:57  
Blogger Johnny said...

Jag har bott i Färjestaden ganska många år av mitt liv. Känner för orten. Och faktiskt, ser möjligheten att denna ort skulle kunna utvecklas till en mindre stad. Många vill bo på Öland, men ha nära till Kalmar. De väljer dock Kalmar när det inte finns något riktigt högstadium, ishall, simhall, kulturskola med mera. Strukturen är för dålig. Men, jag inser att det finns politisk sprängkraft i det. Men få orter ha så stor potential till utveckling i Kalmar län. Så kära ölänningar lyssna till en fastlandsbo-UTVECKLA!

22 augusti, 2006 09:14  
Anonymous Anonym said...

Är det inte dags att uppgradera arenaplanerna. Varför inte ett stadium för 50 000 med namnet China Park...

22 augusti, 2006 16:01  

Skicka en kommentar

<< Home